Průvodce trekem „Arctic Circle Trail“

Volně jsem přeložil popis „Arctic Circle Trail“ treku, který jsem našel na stránkách „Sisimiut Kommune“. Průvodce obsahuje celkem podrobný popis cesty a různá doporučení, například kde postavit stan a kde nabrat pitnou vodu. V průvodci najdete velké množství informací, které pro vás možná budou užitečné, pokud se rozhodnete stejně jako my na tuto Grónskou polární tůru vydat.

Předtím než vyrazíte
Tůra Arctic Circle Trail z Kangerlussuaq do Sisimiutu je považována za klasickou turistickou cestu v Grónsku a velkolepý zážitek pro zaryté cestovatele.

Rozhodli jsme se, že začneme popisovat cestu od Kangerlussuaqu v místě, kde se nachází největší grónské mezinárodní letiště. Většina turistů začíná cestu pravě zde, ale stejně tak dobře můžete začít vaší cestu ze Sisimiut a vydat se směrem na východ okolo polárního kruhu.

Cesta prochází proměnlivou krajinou od zakulacených morénových kopců a vysušeného vnitrozemí okolo Kangerlussuaqu po kopcovitý terén s vysokými horami a pobřežním podnebím blízko Sisimiutu. Tato náročná tůra má zhruba 165 km a neměli by jste na ni vyrážet dokud nebudete dobře připraveni.

Mezi osadami se nachází devět chatek, které můžete použít pro přenocování. Ale i přesto doporučujeme si vzít sebou stan, jelikož si nelze tyto chatky předem rezervovat a tak není jisté zda zde bude místo i pro vás. A možná také některým turistům zabere cesta mezi jednotlivými chatkami, víc jak jeden den. A jelikož se počasí v tomto regionu mění velmi rychle, stan se může stát vaším vítaným přítelem na cestě.

Léto a začátek podzimu je nejlepším roční dobou pro tuto cestu. Vzhledem k tomu, že „Arctic Circle Trail“ se nachází na severu nad polárním kruhem a uprostřed léta je zde světlo 24 hodin denně, což znamená že nebudete mít problémy najít vodící kamenné mohyly, které jsou označeny červenými polokruhy.

Rozhodli jsem se nerozdělit tůru na dny, jelikož váš postup bude záviset na vaší fyzičce, schopnostech a roční době. Někteří turisté zvládnou cestu během jednoho týdne, ale běžně pochod trvá 10-12 dní, aby jste měli navíc pár dnů pro případ špatného počasí, odchýlení od cesty, a pro pohodlné tempo chůze, v kterém také budete mít čas si užít arktický horský svět kolem vás.

Nejedná se o detailní popis cesty a nenahrazuje nezávislého turistického průvodce. Musíte být vždy dobře připraveni, mít sebou turistickou mapu, kompas a znalosti jak je použít.

Popis cesty vám jenom dá představu o skutečných podmínkách v terénu. Led a sníh může zkomplikovat cestu, řeka se může zvětšit díky dešti a počasí se může náhle změnit, vyžadující dobré navigační schopnosti. Respektujte hory a berte je vážně, pak budete mít skvělé zážitky.

Tůra začíná zde
Někteří turisté volí jednodenní pochod z Kangerlussuaq podél špinavé cesty k přístavu, kde začíná pravá cesta. Jiní si najmou taxíka nebo cestovního operátora, který je sveze k jiné špinavé cestě, kde začíná jejich tůra. Jakmile minou vědeckou stanici „Kelly Ville“ a pokračují nahoru k velkému betonovému podstavci na vrchu kopce, jsou na cestě.

Tady začíná pochod „Arctic Circle Trail“ do Sisimiutu. První mohyla se nachází hned vedle viditelné cesty, která vede směrem k Hundesoenu.

Předtím než vyrazíte, nezapomeňte zde nabrat vodu do láhví, jelikož jezero Tarajornitsut je slané. Jestli zapomenete vzít vodu sebou, můžete ji nabrat v prvním jezeře hned vedle Kelly Ville. Ale dávejte si pozor na malá jezírka, nejlépe je brát pitnou vodu z velkých jezer nebo z malých řek, kde výměna vody je větší a voda je více okysličena. Je důležité vzít sebou nádoby na pitnou vodu, jelikož vzdálenosti mezi dvěma zdroji pitné vody budou místy větší.

Předtím než Hundesoenská turistická cesta se stočí směrem k jihu, pryč od cesty používanou lovci sobů. Minete bývalý mobilní dům, který je vyznačen na mapě. Odsuď pokračujte na jih okolo jezera Hundesoen a dále na jihu okolo jezera Limnaasoen.

Cesta není moc viditelná, ale sledujte mohyly a po chvíli se postupně stane znovu viditelnější. Oblast okolo je teplá a bude plná kousavého hmyzu, především uprostřed léta, ale na druhou stranu, v této široké, rovné krajině máte dobrou šanci spatřit na vlastní oči soba, tito velcí, pěkní chlápci jednoznačně stojí za pohled.

Na začátku velkého jezera hned za Limnaasonem, začíná postupné mírné stoupání na jihozápad. Dorazíte k rovné oblasti odkud se vydáte na západ, držící se mohyl nahoře. Můžete se také rozhodnout, že nepůjdete přesně podle mohyl, ale místo toho se budete držet blíže k jezeru, ale terén zde je měkčí a nevhodný pro chůzi.

Dále pokračujete na sever okolo dvou malých jezírek a pak dolů k tábořišti u jezera Qarlissuit, které je vyznačeno na mapě. Dolů směrem k tábořišti jsou stezky celkem dobré, zde také přejdete malou řeku. Země před řekou může být bažinatá, ale i mezi dvěma jezery je velmi úzká. Přesto bude záležet na množství vody v daném období, možná bude nezbytné si sundat boty a kalhoty a přebrodit řeku.

Jakmile přejdete řeku, cesta vede na jih kolem jezera kratší cestou, po které se pak budete vzdalovat od jezera, sledujíc cestu a mohyly nahoře, obejdete jižně shluk kopců a pokrčujete po stezce, která občas zmizí. Viditelná cesta se znovu objeví v rokli a tato část cesty je zřetelně značena mohylami.

Později budete znovu stoupat do kopce, kde dosáhnete vrcholku hory, zde je pěkný výhled na hory a jezero Qardlissuit, které jste předtím minuli. Opravdu stojí za to se tu na chvilku zastavit a užit si rozhled. Také odtud můžete spatřit na jihozápadě kousek 30 km dlouhého jezera Amitsorssuaq kolem kterého brzo budete procházet.

Pak budete sestupovat. Chvilku budete postupovat směrem dolů, ale v místě kde uvidíte jezero Qardlissuit, vedle dvou velkých ostrovů, budete směrovat dolů k jezeru, i když už budete na dobré cestě. Odsuď sejděte dolů k jezeru, kde najdete novou cestu.

V místě kde jezero konči, jděte skrz úzký průchod a sledujte cestu dolů. Po chvilce uvidíte řeku a malou chatku na konci velkého jezera. Teď už jen sestupujte dolů k chatce, kde můžete rozbít stan.

Pokud budete mít štěstí budou na jezeře, vedle chatky, kánoe. Můžete si je půjčit a udělat si příjemný výlet po jezeře při večerním slunci, ale vezměte na vědomí, že vás může na jezeře náhle zastihnout prudký závan větru a proto by jste měli pádlovat blízko země. I cesta kolem břehu, která směruje na jih okolo dlouhého jezera je celkem dobrá.

Pochod Arctic Circle Trail pokračuje od chatky směrem k Sisimiutu. Jedna cesta z Amitsorssuaq chatky vede skrz velké skalnaté pole. Dávejte pozor na to kam kladete vaše nohy a nezapomeňte na výšku vašeho batohu, aby se nezachytil o velké kameny.

Za chvíli narazíte na další skalnaté pole, které přejdete stejně jako to první. Pak pokračujte po stezce, která vede přes malý výběžek a písečnou pláž, kde najdete dobré místo pro rozbití vašeho stanu.

Jestliže vás skalnaté pole nezajímá, můžete projít mezi skupinou kopců dokud nedorazíte na písečnou pláž, před velkým výběžkem na západě.

Cesta začne stoupat na jihozápad, hned před a za skupinou kopců, a pak cesta zas vede k jezeru Amitsorssuaq. Stezka kolem jezera je dobře viditelná a má dobrou kvalitu.

Asi 4 kilometry před Amitsorsuaq je bývalá kanoistická centrála, kde je velká chatka s dostatečným místem pro velký počet lidí.

V místě, kde jezero Amitsorsuaq končí, je nejlepší místo pro překročení řeky, jelikož terén je na druhé straně mnohem schůdnější. Řeku můžete překročit aniž by jste si namočili nohy a dále pokračujete krátkou stezkou, než překročíte řeku znovu, dále pokračujte rovnou krajinou.

Zjistíte, že terén zde je bažinatý. Okolo 2-3 km od jezera Amitsorssuaq se otočte na západ a sledujte cestu k jezeru Taserssuaq. Chůze teď bude v některých místech obtížná, kvůli měkkému terénu a budete mít možná problém s vašimi chodidly a kotníky, většina lidí je začne cítit v tomto terénu.

Když se budete přibližovat k jezeru Taserssuaq uvidíte mohyly, umístěný trochu výše na západě. Nepotřebujete vyšplhat až k nim, ale můžete jít okolo skupiny kopců blíže k jezeru, kde je několik dobrých sobích cest, které můžete sledovat. Odsuď pokračujte dolů na druhou stranu směrem k písečné pláži, kde také najdete dobré místo k rozbití stanu. Nezapomeňte si zde naplnit vaše láhve na vodu, jelikož v dalším úseku cesty možná nenarazíte na vhodný zdroj vody.

Teď pokračujte rovnou krajinou přímo na západ dokud neuvidíte hory, kde jsou mohyly. Před výbornou cestou s několika mohylami pokračujte nahoru. Odsuď stoupáte kvalitní cestou, která je dobře značená. Poté co se dostanete na vrchol (350m), začnete znovu sestupovat a měli by jste, dole u jezera, znovu doplnit vaše láhve s vodu.

Když budete na vrchu, zastavte se na chvilku a užijte si rozhled na 40 km dlouhé jezero Taserssuaq, a za dobrého počasí můžete také vidět nádherné hory na severu.

Po delší chůzi dorazíte k turistické chatce u jezera Ikkarlluttoq, ale buďte opatrní a nepodceňujte velké vzdálenosti v horách. Pořád jste na dobré cestě od chatky, ale na druhou stranu, cesta která vede dolů je celkem dobrá, a z druhé strany chatky můžete sestupovat na sever sledováním kvalitní cesty a mohyl.

Jakmile se vyšplháte do výšky 448 metrů, užijete si krásného výhledu na Oles Lakseelv a odsuď budete znovu sestupovat s pomocí užitečných mohyl.

Před sestupem, můžete z vrchu zase získat představu o tom jakou cestou se dostane dolů k řece. Nezapomeňte naplnit vaše láhve na pitnou vodu, před sestupem klikatou cestou dolů do údolí. V údolí nejsou mohyly, jelikož zde není kamení. Výhodou bude turistická mapa nebo kompetentní průvodce!

Jakmile uvidíte na mapě severní stranu řeky získáte představu o tom jak ji přebrodit. Mohyly, které hledáte jsou umístěny mezi dvěma jezery, a před horou severně od řeky můžete najít mohyly na jižní straně řeky. Cestou k řece je země měkká a bažinatá, ale blízko vrbové kleče je suchá a pohodlná pro chůzi.

Od mohyly se můžete vybrat mezi brodem přes řeku nebo použít most! Jestliže zvolíte první možnost, je lepší se vydat od mohyly výše směrem k jezeru podél řeky, po 50-100 metrech od mohyly najdete úzký bod, kde je řeka prudší. Překročte řeku zde a jestli bude úroveň vodní hladiny normální pak nebude nad vaše kolena. Ale nezapomeňte si dávat pozor. Voda je studená a po dešti obsahuje kousky tajícího ledu i malá říčka může být nebezpečná.

Most byl postaven v roce 2007 a najdete ho někde dále dole podél Oles Lakseelv. Most není vyznačen na aktuálních mapách, ale u každé poslední chatky z obou stran řeky najdete mapu obsahující aktuální informace o lokaci nového mostu. Jestliže použijete most, musíte se na druhé straně vydat směrem na sever aby jste znovu našli cestu.

Pozice nového mostu, přes řeku Oles Lakseelv/Itinneq, je na obrázku pod tímto linkem.

Na druhé straně řeky, budete pokračovat směrem vpravo k útesu, kde najdete dobrou cestu. Na druhé straně je cesta rovnější a vzdaluje se od hor. Později se můžete vrátit k útesu a najít cestu, kterou budete sledovat dokud neminete pár hor s mohylami.

Zde znovu najdete cestu a můžete po ní pokračovat podél útesů směrem k jihozápadu. Kde uvidíte cestu s mohylou, která se stáčí k severu. Pokračujte cestou podél a okolo hor na sever a brzo poté uvidíte turistickou chatu, která zde byla postaven poté co současná mapa byla vytisknuta. Ale chatka je dostatečně opravdová!

Od chatky směrujte na sever, kde narazíte na další řeku, kterou přebrodíte. Můžete si také sundat boty a pokračovat směrem k mohyle, která leží na malém shluku kopců na druhé straně řeky, nebo můžete jít o kousek výše a přeskákat řeku přes kameny. Nezapomeňte nabrat si do svých lahví čistou arktickou vodu.

Pak pokračujte k mohyle a sledujte cestu nahoru, kde najdete další mohyly. Cesta je velmi příkrá, ale nepodkluzuje, jelikož je tu pevný vyšlapaný povrch.

Sledujte cestu směrem k jezeru 290, které leží na severu. Když konečně dosáhnete vrcholku hor, cesta a mohyly se stáčí na západ, a z tohoto bodu si můžete užít velkolepého výhledu. Okolí je nádherné a budete se dívat na pěknou loveckou oblast, kam lovci sobů, v lovecké sezóně okolo srpna a září, často chodí lovit.

Odsuď Arctic Circle Trail pokračuje po horském hřebeni, dokud hřeben sám neklesne dolů. Mohyly nejdříve ukazují cestu jižním směrem a pak na západ, předtím než přijdete k velkému jezeru (jižně od vrcholu 407). Než dorazíte dolů, zastavte se u malého jezera, kde je dobré místo pro rozbití stanu.

Sejděte dolů na jih k velkému jezeru jižně od vrcholu 407, kde najdete dobrou cestu. Poté co cesta sestoupí z kopců, které poznáte, dolů k jezeru, pokračujte k velkému jezeru. Alternativně, můžete také postupovat přímo podél velkého jezera a minout značku tábořiště na mapě.

Najdete mohyly, které ukazují cestu dolů k jezeru. Na začátku narazíte na vysoké vrbové křoví, ale blíže k jezeru je dobrá cesta. Po pochodu kolem jezera, se cesta stáčí trochu na jih, před širokou řekou, kterou uvidíte jen jednou.

Krátce poté, stezka znovu jde dolů k dalšímu jezeru. Pochodujte jižně okolo tohoto jezera, pak sledujte cestu, která se stáčí blíže k horám. Brzo po té, na západě, uvidíte malou chatku postavenou mezi skupinou kopců. Tato chatka je označená na turistické mapě a je to krásné místo pro strávení noci, i když v blízkém okolí není voda.

Před tiskem této mapy byla více severně cca 1 km od malé chatky na břehu jezera postavena Velká turistická chata. Zde si užijete fantastického pohledu na jezero a také zde můžete často spatřit potáplici lední.

Když vyrazíte od turistické chatky, směrujte na sever, kde se řeka vylévá ven z jezera. Když budete překračovat řeku, doporučujeme vám si sundat boty, ale také můžete řeku překročit o kousek dále od jezera skákáním z kamene na kámen. Tady je také dobré místo pro doplnění vaší láhve s pitnou vodou.

Cesta vede blízko břehu jezera a kousek před koncem jezera se terén zvedá směrem k malé řece. Zde je cesta trochu nečitelná, ale mohyly vám ukážou cestu.

Před malým jezerem, které se vylévá do řeky, směrujte na sever okolo jezera, podél strmých hor. Cesta zde je dobrá, ale trošku se vlní.

Od určitého bodu budete muset sledovat mohyly trochu dále na jihu, pryč od sobí stezky, po které půjdete. Předtím než terén bude zase rovnější je zde krásná vyhlídka dolů na údolí, do kterého vede cesta a když začne být terén rovnější, sestup je relativně lehčí.

Dole v údolí, sledujte cestu na severní straně řeky. Jakmile dorazíte na cestu, uvidíte malou chatku a hned za ohybem, blízko jezera je dobré místo pro rybaření Siven alpský(Arctic char).

Chatka není vyznačena na turistické mapě, jelikož byla postavena hned poté co byla mapa vytisknuta. Za chatkou, kde řeka vytéká z malého jezírka, můžete řeku přejít bez problémů a směrovat dolů po dobré cestě.

Dále obejdete hory, které jsou kousek od cesty a trochu později vede cesta do velkého štěrkového nánosu. A když cest znovu sestupuje dolů kolem okraje nánosu, okolí je velmi bažinaté. Uprostřed vrbového křoví je cesta, ale není díky hustému křoví moc viditelná a těžko se sleduje, a v tomto terénu je také těžké traverzovat.

Dále přijdete k řece, kterou překročíte ve chvíli když uvidíte mohylu. Je to kousek před tím než se řeka ztratí v roklině. Nejspíš budete musíte sundat vaše boty a kalhoty, aby jste mohli přejít tento brod, ale nezapomeňte zkontrolovat hloubku, předtím než se začnete brodit.

Dále cesta trochu šplhá nahoru a před orientační mohylou zas pokračuje dolů k řece. Zde, budete pochodovat kolem řeky, kterou jste překročili i mohyly. Znovu, je vám doporučeno si sundat boty a kalhoty, jelikož voda je běžně vysoká až ke kolenům. Ale, přesto se stává, že v řece je tak málo vody, že jí lze přeskákat přes kameny, tak že si nenamočíte nohy.

Odsuď sledujte mohyly, nejdříve jižně a pak západně, kus cesty. Cesta je v této části celkem dobrá pro chůzi a budete potřebovat držet směr podle mohyl rozmístěných v horách. Odsuď můžete buď jít na jih přes měkký terén, nebo sledovat řeku, kde je čitelná cesta.

Jakmile se stočíte na západ k velkému jezeru, nejlepší bude jít kousek nahoru podél svahu, jelikož terén níže kolem řeky je více bažinatý. Na jih od jezera vede cesta vedle jeho břehu, a jakmile dosáhnete výběžku, vzdalujte se trochu od jezera. Zde najdete malou řeku, kterou můžete přeskočit, pak zas cesta vede blízko jezera.

Téměř na konci jezera budete šplhat na západ k malé řece. Mohyly vám ukážou cestu, která vede pryč od jezera a budete sledovat malou řeku do kopce. Jakmile bude terén zas rovný, uvidíte mohyly, které vás dovedou do turistické chatky.

Můžete také dále pokračovat podél jezera k jeho konci a podél řeky přímo dolů k fjordu „Kangerluarsuk Tulleq“, který je také nazýván „Andenfjorde“. Kousek od fjordu budete moci rozeznat velkou chatu, která je dobře vybavena pro ubytování turistů přes noc. Zde běžně potkáte domorodé rybaře, kteří zde loví Sivena alpského, a můžete také zkusit svoje štěstí na řece nebo v jezeru.

Z velké chaty budete schopni vidět výše malou turistickou chatku na jihozápadě. Pak je vám doporučeno pochodovat jižně a poté na západ po vyznačené turistické trase, jelikož pokud by jste šli přímo, terén je velmi nerovný.

Mohyly pokračuji na jih od malé turistické chatky. Cesta je zde méně čitelná, ale jakmile narazíte na větší počet mohyl bude pro vás jednoduší ji najít. Terén zde je přerušen ledovcovou trhlinou, kde je složitější přechod, ale nesmíte jít přímo k pláži. Místo toho sledujte mohyly, trochu výše, jelikož pochod zde je jednoduší a po krátkém náročném pochodu dosáhnete hlubokou ledovcovou trhlinu.

Můžete zvolit sestup dovnitř a vyšplhat se na druhou stranu a pak sledovat mohyly, ale také se můžete rozhodnout jíti výše do hor a přejít ho nahoře, kde trhlina není tak hluboká. Za touto trhlinou je terén více rovnější a brzo přijdete k řece v hluboké roklině, kterou budete muset přejít. Nezapomeňte zde nabrat vodu z řeky do svých nádob na vodu.

Pochod nahoru okolo „Qerrortussup Majoriaa“ je celkem dobrý, na cestě nebo sledováním mohyl. Stezka je značena velkým počtem mohyl na vrcholech. Terén je zde proměnlivý, střídá se rovina s kopci, a po delší chvilce terén sestupuje k další řece. Musíte ji také překročí v místech, kde brod označují mohyly.

Jakmile sestoupíte z průchodu narazíte na další řeku, a znovu, brod je značen pomocí mohyl. Běžně můžete překročit tuto řeku ve vašich botách, ale občas je proud vody tak silný, že musíte sundat boty a kalhoty.

Stezka dál pokračuje na jih a pak na západ a pak znovu na jih okolo hory „Alangorssuaq“, která přináší „Arctic Circle Trail“ k lyžařskému vleku „Solbakken“, kam lidé ze Sisimiut, v zimních měsících, rádi chodí na výlety.

Cesta pak směřuje dolů směrem k Sisimiut, který brzo budete moci spatřit spolu s mořem. Budete potřebovat přejít malou řeku a pak sledovat cestu dolů k velkému jezeru, kde předejte řeku přes malý most. Odsuď je to jen malý kousek do Sisimiut. Jestliže nejste ještě připraveni na městský život, můžete také jít po špinavé cestě přes most, kde najdete místo pro postavení stanu podél cesty. Kdykoliv se pak můžete rozhodnout pro dosažení konce Arctic Circle Trail, a ti co vás potkají vám můžou říci: